درک عمومی هنر ؛ منابع ، سرفصل‌ها ، تعداد سوالات و …

درک عمومی هنر

درک عمومی هنر ، مهمترین درس در بین دروس اختصاصی کنکور هنر است.
بیشتر داوطلبان کنکور هنر درمورد دروس اختصاصی هنر، درچار سردرگمی می شوند. زیرا چنین عناوینی در بین کتابهای هنرستان وجود ندارد و متقاضی کنکور هنر نمیداند که چه کتابی را باید برای این درس بخواند.

 

 منابع درک عمومی هنر

سوالات این درس از کتابهای رشته های مختلف هنرستان مطرح می شود. مثلاً کتاب آشنایی با مکاتب هنری مربوط به رشته نقاشی، کتاب آشنایی با بناهای تاریخی از رشته معماری، تاریخ موسیقی از رشته موسیقی، دانش فنی تخصصی رشته پویا نمایی و … سوالات کنکور طرح می شود. کتابهای هنرستان بهترین منبع برای درک عمومی هنر هستند.

 سرفصل های درک عمومی هنر

عمده مباحث این درس شامل مطالب تاریخ هنر ایران و جهان است. هر رویداد و روندی که در زمینه های مختلف از جمله، معماری، صنایع دستی، نقاشی، موسیقی، سینما، نمایش، خوشنویسی، عکاسی و … پدید آمده باشد، منبع سوالات این درس هستند.
از سال ۱۴۰۱ به بعد سوالات این درس تلفیفی از درسهای تاریخ هنر ایران و جهان ،خلاقیت نمایشی، خلاقیت موسیقی، خواص مواد و ترسیم فنی است.

تعداد سوالات و ضریب درک عمومی

از سال ۱۴۰۲ سوالات این درس ، ۵۰ عدد است. در سالهای قبل سوالات این درس ۳۰ عدد بود. ضریب این درس در حال حاضر ۱۲ است. در بین درسهای اختصاصی هنر، درک عمومی هنر بالاترین ضریب را دارد. بنابراین اهمیت این درس خیلی زیاد است. و درصد این درس نقش مهمی در رتبه داوطلب دارد.

بخش های مختلف:

مباحث درک عمومی هنر در مورد تاریخ هنر ایران و جهان است، که شامل معماری، صنایع دستی، نقاشی، موسیقی، سینما، نمایش، انیمیشن ،خوشنویسی، عکاسی و … می باشد. در این قسمت، در مورد هر بخش توضیح می دهیم:

✅ سبکهای مختلف نقاشی: این مبحث شامل مکاتب نقاشی قرن ۱۹ و ۲۰ و تاریخ نگارگری ایران است.

✅ عکاسی: در این درس، دانش‌آموزان با تکنیک‌های عکاسی ، تاریخ عکاسی و روش های مختلف عکاسی ، چاپ عکس، انواع دوربین ها ، لنزهای دوربین و ساختار دوربین آشنا می شوند.

✅ معماری: این بخش شامل تاریخ معماری ایران و جهان ، انواع معماری، تزیینات معماری و معماران معروف و شهرهای باستانی است.

✅ موسیقی: این قسمت شامل مباحث تئوری موسیقی مثل نت خوانی و تاریخ موسیقی ، دستگاهها و سازشناسی است.

✅ نمایش: این بخش شامل تاریخ نمایش و سینما، و تاریخ انیمیشن (پویانمایی) است.

✅ خواص مواد: شامل شناخت مواد و مصالح مختلف، ابزار هنری، مواد مصرفی صنایع دستی ، چاپ، نساجی و … است.

✅ صنایع دستی: این بخش در مورد نحوه ساخت و نقوش تزیینی انواع صنایع دستی؛ مانند سفالگری، شیشه گری، قلمزنی، تولیدات چوبی ( معرق، منبت، گره چینی)، پارچه بافی، قالی بافی، انواع رودوزی ها و … است.

4 2 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها