دروس تخصصی کنکور هنر

دروس تخصصی کنکور هنر
یکی از دغدغه های این روزهای داوطلبان کنکور هنر، تغییرات کنکور ۱۴۰۲ است. متاسفانه اطلاع رسانی در این مورد بسیار ضعیف بوده و جزییات و تغییرات به درستی توضیح داده نشده است. این مسأله باعث سردرگمی و نگرانی بسیاری از متقاضیان کنکور هنر شده است. آخرین تغییرات کنکور هنر 1402 این تغییرات در چند مرحله توسط سازمان سنجش اعلام شده است. ما در این مقاله تغییرات اصلی و اساسی این آزمون را به شما توضیح می دهیم.

 

تغییرات کنکور ۱۴۰۲ و کنکورهای بعدی:

یکی از تغییرات اصلی کنکور هنر، این است که تعداد درسهای تخصصی از ۷ درس به ۳ درس تغییر کرده است. در سالهای گذشته کنکور هنر شامل ۷ درس تخصصی بود.
طبق آخرین تغییرات کنکور هنر که توسط سازمان سنجش اعلام شده ، ۴ درس از بین دروس تخصصی ، حذف شده است.
۳ درس تخصصی کنکور هنر :
۱- درک عمومی هنر
۲- درک عمومی ریاضی و فیزیک
۳- خلاقیت تصویری

در ظاهر ، این ۴ درس ؛(خلاقیت نمایشی- خلاقیت موسیقی- ترسیم فنی-خواص مواد) از کنکور تخصصی هنر حذف شده اند، اما منابعی که برای دروس تخصصی اعلام شده نسبت به سالهای گذشته، تغییر زیادی نداشته است. حتی کتابهای جدیدی هم به آن اضافه شده است.

کتابهایی مثل شناخت مواد و مصالح، مناظر و مرایا، مبانی طراحی معماری، سازشناسی، مبانی نظری و ساختارشناسی موسیقی، اصول و مبانی نمایش عروسکی، تدوین و صداگذاری برنامه های تلویزیونی ، اصول و مبانی ماسک و گریم، تولید پویانمایی سه بعدی صحنه ای، دانش فنی پایه- پویانمایی و … نشان دهنده این است که از درسهایی مثل خواص مواد، ترسیم فنی ، خلاقیت نمایشی و خلاقیت موسیقی، همچنان سوال مطرح می شود. چون این کتابها، منابع اصلی این دروس هستند.

البته سازمان سنجش هنوز تعداد سوالات و جزییات کنکور هنر را اعلام نکرده است. اما با توجه به ضرایب دروس اختصاصی، احتمالاً سوالات این درسها، بصورت تلفیقی مطرح می شوند.

به عنوان مثال، ممکن است سوالات نمایش ، موسیقی و بخشی از خواص مواد در درس درک عمومی هنر مطرح می شود. یا اینکه سوالات ترسیم فنی و ریاضی هم بصورت مشترک طرح می شود.
بنابراین عملاً درسی از بین دروس تخصصی کنکور هنر حذف نشده است. بلکه با هم ادغام شده اند.

قطعاً برای اینکه در کنکور هنر رتبه خوبی به دست بیاورید، لازم است که همه درسها را بطور کامل بخوانید. همه منابع وزارتی باید خوانده شوند و حتی برای بعضی از درسها از کتابهای کمک آموزشی استفاده شود.

 

ضرایب دروس تخصصی هنر:

۱- درک عمومی هنر با ضریب ۱۲
۲- درک عمومی ریاضی و فیزیک ضریب ۵
۳- خلاقیت تصویری با ضریب ۳

 

همان طور که مشخص است، درک عمومی هنر با داشتن ضریب ۱۲ ، همچنان مهم ترین و اصلی ترین درس کنکور هنر است. برای قبولی در رشته هنر باید همه منابع این درس بصورت کامل خوانده شود.

سازمان سنجش در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری، لیست کتابهای وزارتی که منبع سوالات کنکور هنر هستند را معرفی کرده است.
درک عمومی ریاضی و فیزیک ، دومین درس مهم در بین دروس تخصصی است. سوالات این درس شامل محاسبات عددی، هندسه، فیزیک و هندسه فضایی است. به احتمال زیاد سوالات ترسیم فنی، هم به درس ریاضی و فیزیک اضافه می شود.

خلاقیت تصویری آخرین درس دفترچه کنکور هنر است که از نظر ضریب و منابع، تغییر چندانی نداشته است. عمده سوالات این درس شامل تجزیه و تحلیل تصاویر است. سبک های هنری، رنگ شناسی، مبانی هنرهای تجسمی، ابزار شناسی، خوشنویسی، چاپ و … از بخش های اصلی این درس هستند.

 

 

ثبت نام و برگزاری کنکور هنر

دروس تخصصی کنکور هنر1402
کنکور هنر هم مانند بقیه گروههای آزمایشی در سال ۱۴۰۲، در دو نوبت دی و تیر برگزار خواهد شد.
اولین ثبت نام کنکور هنر آبان ماه انجام می شود. متقاضیان باید در زمان مقرر شده به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند و ثبت نام خود را انجام دهند.
در این مرحله متقاضی باید فرم ثبت نام را تکمیل و عکس و مدارک مورد نیاز را بارگذاری کند. همه متقاضیان می توانند در یک یا دو رشته دیگر هم مثل زبان و یا ریاضی و … هم ثبت نام کنند.
داوطلبان می توانند در هر دو کنکور شرکت کنند و طبق آزمونی که رتبه بهتری کسب کردند، انتخاب رشته را انجام دهند. یعنی بین کنکور دی و تیر ، هر کدام که نتیجه بهتری گرفتند، همان را ملاک انتخاب رشته قرار دهند

4.5 2 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاهات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها