تقویت مهارت تست زنی

نکات افزایش مهارت تست زنی

  • ابتدا درس را کاملا بخوانید و بعد شروع به تست زدن کنید. تا وقتی که مفاهیم درس را به خوبی درک نکرده باشید، زدن تست فایده ای نخواهد داشت.
  • همه تست های هر درس را بطور کامل بزنید. حتی سوالات سخت را هم در برنامه خود قرار دهید و تست های پیچیده را به هیچ عنوان حذف نکنید.چون همه سوالات کنکور آسان نیستند، پس هر چه با این گونه سوالات آشنا شوید، در کنکور موفق تر خواهید بود.
  • یکی از نکات مهم در کسب رتبه خوب، سرعت عمل است. هر چقدر هم که درس ها را خوب باد گرفته باشید، اگر سرعت تست زدن شما پایین باشد، نمی توانید به همه سوالات پاسخ بدهید و در نهایت با کمبود وقت مواجه خواهید شد . برلی بالا بردن سرعت عمل خود ، زمان زیادی را صرف تست زدن نمایید.
  • نکات مربوط به هر سوال را یادداشت کنید، که در طول سال آنها را مرور و‌دوره کنید.
  • شرکت در آزمون های آزمایشی تستی می تواند به افزایش مهارت شما در تست زنی و آشنایی با انواع سوالات کمک نماید.

‌ چه اندازه و چطور تست بزنیم؟

خیلی از داوطلبان میخواهند بدانند برای یک درس چند تست کافی است؟

این مساله برای هر داوطلب ، متفاوت است . بستگی به سطح درسی و موقعیت زمانی و هدف ، زمان و تعداد تست زنی متفاوت خواهد بود.ولی رعایت نکته های زیر در این مورد راهگشای خوبی خواهد بود:

  1. اگر مبحثی بیش از ۱۰۰ تست داشته باشد بهتر است آن را به چند قسمت تقسیم کنیم و در زمان های مختلف پاسخ دهیم. حل ۱۰۰ تست با فاصله زمانی خیلی کارآمدتر از حل ۳۰۰ تست در یک نوبت است.
  2. در تابستان و پاییز باید بیشتر بخوانید و تمرین تشریحی حل کنید در این دوره تنها حدود ٣٠درصد از وقت مطالعه خود را به تست زدن اختصاص دهید. در زمستان و بهار که مقدار بیشتری از درس ها را یاد گرفته اید، میتوانید زمان بیشتری را برای تست زدن در نظر بگیرید.
  3. در درس های عمومي و ریاضی حل تست فراوان از همان ابتدا در کنار خواندن درس ضروری است.اما این تست ها باید طی چند مرحله و به تدریج حل شوند.
  4. اگر نمره اولین دسته از تست ها کمتر از ۵۰ درصد باشد،تست زدن را متوقف کنید. چون این نشان دهنده عدم تسلط کافی به مطلب است . در این صورت باید آن مبحث را دوباره بخوانید و بعد از یادگیری کامل و بهتر، تست آن را بزنید.
  5. پاسخ های خود را در همان کتاب وارد نکنید، کتاب را تمیز نگه دارید تا در صورت لزوم بتوانید تست های قبلی را حل کنید.
  6. تست های کنکور یکبار مصرف نیستند. شما در طول سال تحصیلی می توانید چندین بار تستها را تمرین کنید.
  7. در دروس مفهومی لازم است ۱۰ درصد از تست های هر موضوع را به عنوان تمرین،بدون زمانبندی حل کنید.سپس پاسخ آنها را بصورت تشریحی بخوانید و یاد بگیرید. این کار باعث یادگیری بیشتر از راه تست زدن می شود.
  8. پس از حل تست های نمونه ، تست های متنوعی از هر موضوع را انتخاب کنید و به دسته های ۲۵ تا ۳۰ تایی تقسیم کنید. تستهای مشابه را در یک دسته قرار ندهید.
  9. برای پاسخ به اولین دسته، نیاز به گرفتن زمان ندارید.بعد از زدن تست ها،اشکالات خود را برطرف کنید.همه پاسخهای درست و غلط خود را با دقت مطالعه و بررسی کنید.شاید پاسخنامه راه حل کوتاه تر و مناسب تر ارائه کرده باشد.
  10. دسته های بعدی تست را بر طبق زمان استاندارد کنکور حل کنید. بعد از تمام شدن زمان استاندارد، ما بقی سوالاتی را که نتوانستید بزنید را حل کنید. با این تکنیک میتوانید سرعت عمل خود را به مرور افزایش دهید.اشتباهات خود را پیدا کرده و علامت بزنید تا در آینده مجدد حل کنید.
  11. تست زدن را تا زمانی ادامه دهید که به نمره حد نصاب ۷۰ تا ۹۰ برسید. تست زدن را تا زمانی که مطمئن شدید که مطالب را بخوبی یاد گرفته اید ادامه دهید. وقتی در صدهایتان به حد مطلوب رسید، کافی است. افراط کردن در زدن تست یک مطلب ، باعث اتلاف وقت و عدم پیشرفت دروس دیگر خواهد شد.

تکنیک ضربدر منها

در آزمون های آزمایشی و کنکور سراسری با محدودیت زمان روبرو هستیم . استفاده از تکنیک ضربدر منها کمک زیادی به استفاده بهینه از زمان می کند.
بعد از خواندن هر سوال و گزینه های مربوط به آن سه حالت رخ می دهد که در مواجه با هر حالت باید به صورت زیر عمل کنید:

  1.  بعد از خواندن سوال و بررسی گزینه ها، پاسخ صحیح را می دانید و گزینه درست را همان موقع وارد پاسخبرگ می کنید.
  2. بعد از بررسی سوال و جواب ها ، متوجه می شوید که سوال وقت گیر است و یا بین گزینه ها دچار شک هستید و با کمی صبر و حوصله می توانید جواب صحیح را پیدا کنید. در این صورت کنار سوال علامت ضربدر میگذارید تا بعد از پاسخ دادن به سوالات مطمئن ، برای این سوالات وقت بگذارید و به جواب برسید.
  3. اگر بعد از مطالعه سوال و گزینه ها ، قادر به پاسخ دادن نبودید ، کنار سوال را با منها علامت بگذارید و از پاسخ دادن به این سوال صرف نظر کنید و از هدر رفتن وقت جلوگیری می کنید.
  4. با استفاده از این تکنیک صرفا سوالات درست را پاسخ داده و با کمبود وقت مواجه نخواهید شد.
0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاهات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها